
سبب هجرى للمجموعة هنا أن ناس بتاخد البارت وتقسمة مثلا البارت الأول طويل ممكن يكون يتقسم على جزئين ويتنشر فى أماكن وأنا أول م أنشر البارت التانى الأصلى طبعا هو منشور فى مكان تانى هوب ينحدف بتاعى وهكذا علشان كدة الرجاء محدش يعمل كدة خد البارت كامل ذى م كتبتة ،،،،،
توكلنا على الله القصة أجتماعية وموجودة فى مجتمعنا وأتمنى من بدايتها لازم لحظة عقل يترى تنتهى على خير أو ،لا ،، النية قصة قصيرة ومع دماغى الله أعلم 🤣🤣 لو مكان أبطالها ماذا تفعلوا ،،،،نوع جديد عليا كتابة قصة قصيرة بدون تفاصيل
_______
عصام / بتكلمى مين دلوقتى
هبة / صاحبتى ،،،،هههههه وبعدين يا نوسا ههههه
عصام/ فى وقت ذى دة
هبة تأفأفت/ يوةة خلاص بقا مش عارفة أكلم البنت
عصام/ عايز شاى
هبة/ أعمل لنفسك ،،،،وتجاهلت كلامة وكلمت صاحبتها
عصام بضيق/ يا بنت الناس تعبان من شغلى طول اليوم ،،،
صوتت هى فى وشة وقالت :- أعملك أية أرقصلك مثلا
،،،،أتسعت عيونه من ردها وتجاهلها ،المفروض أدخل بيتى تقولى حمدلله على السلامة وتجهزى لقمة
هبة/ معملتش
عصام/ أتغدا أية
هبة / يالهههههوى على حظى ،،الوقت سرقنى وأنا بتكلم مش قصة هى
عصام بغضب / أقفلى الزفت دة ،أقسم بالله أكسرة فى دماغك
أغلقت هى التليفون ورمتة بجوارها على الركنة وأتنفضت أدامة وحفلة الشجار بدأت
،،،وأنتهت أنة خرج من البيت زعلان وأشترى أكل وأكلة على الرصيف خاف يشيل ذنبها قدام ربنا بعت ليها وجبة دليفري للبيت ،،،
________
نوسا/ ملكيش حق
هبة/ بعد إللى قولتة ليكى فضلة شوية يمد إيدة عليا
نوسا/ أهدى يا قلبى دة جوزك برضو فيها أية نتكلم وهو برا البيت
هبة/ أسلوب تحكم سيبك منه
نوسا/ بيحبك
هبة / بيتحكم
نوسا بتوتر / بيتحكم أزاى
تنهدت هبة/ كل شوية وسعى العباية ،بتكلمى مين،اقعدى معايا ،،بعيدة عنى لية يكونش خلفتة ونسيتة سيبك منه كدة كدة شوية ويرجع تانى أقولك أقفلى وكلمينى واتس فويز أحلى
نوسا / لا خلينا فون
هبة بضيق/ رصيدك يا بت
نوسا/ طيب لما أشوف كدة
هبة / يا بختك مش متجوزة الجواز دة قررررررف
نوسا/ههههههههه،الله يرحم كنتى
هتمو تى ،،على الجواز
هبة/ سيبك من عصام ،،المهم عملتى أية فى العريس
نوسا بكذب/ بابا رفضة
هبة/ لية حد يطول مهندس
نوسا بتوتر/ النصيب بقا قوللى عصام جوزك مثلا يعنى مثلا بيحب ياكل أية
هبة/ بتسألى لية
نوسا بلجلجة/ عادى
هبة/ بياكل الأخضر واليابس
نوسا/ أكتر أكلة ومش بتعرفي تعمليها
هبة/ الحلويات يموت فى الزر باللبن
نوسا/ أية رأيك أعملة وأبعتة كأنك إللى عاملاة
هبة/ لا طبعا عايز ياكلة عند أمة قوليلى أبوكى رفض العريس لية
نوسا بتوهان للكلام/ سلام بقا بابا بينادي عليا
_______
[مر أسبوعين]
عصام بغضب / مبتفهميش تعزمى صاحبتك يوم أجازتى لية
هبة/ وفيها أية هى هتاكل منك حتة
عصام بعقل وكاتم غضبة/ يا مراتى يا حبيبتى النهاردة الجمعة يوم راحتى صاحبتك تجى لية ،،،ميصحش
هبة/ لو صحبك طلب يتعزم ترفض
عصام بعصبية/ من يوم جوازنا مش بدخل أصحابى هنا حفاظآ عليكى
هبة بصراخ/ طول عمرك حاطط وشى فى الأرض
عصام / بااااااس أنا غلطان رايح لأمى ولما صاحبتك تخلص زيارة ولا أقولك خليها تبات معاكى تونسك
هبة/ أستنا هنا عايز أمك تمسك فيا وتقولى بعتة أبنى لية يوم أجازتة عندى
عصام/ أعمل أية مينفش أقعد هنا وصاحبتك موجودة غلط
،،
هبة/ أفرد أحتجت حاجة تجبها وهى هنا ،،،أقعد فى الأوضة وأحبس نفسك ساعة وماشية بطل خناق البت بترن عليا خد شفرة الآسانسير وأنزل جيبها وخلى بالك منها
ضرب عصام كف على كف وأستسلم لأمر الواقع وذهب يحضر صاحبة مراتة غضب عنة ،،،،،،وقف هو أمام باب العمارة ويقول لنفسة:- نهار أزرق أعرفها منين دى ،،يادى النيلة نسيت التليفون فوق منك لله يا هبة على التدبيسة دى الناس تقول أية بواعد واحدة ،،،،،،،،ألتف هو على صوت أنثوى يقول:- أستاذ عصام
أتلجم لسانة/ حضرتك تعرفيني
نوسا/ أنا نوسا صاحبة مراتك
تنحنح هو وقال / أهلا وسهلا أتفضلى وسار أمامها وطلع الخمس أدوار على رجلة وهى وراة وتحجج الآسانسير عطلان رغم نازل فية،،،
سوما بدلع / تعبتك معايا يا أستاد
تنحنح عصام / تعبك راحة يا أستاذة ثم صعد على السلم،،قوست شيفاها بيأس فهو سادت مجال الكلام بينهم
وصلوا لباب الشقة وفتحة ،،وأفسح ليها المجال تدخل وعيونة لا تنظر لها فقالت بخفة/ رايح فين
عصام/ عند والدتى أسيبكم براحتكم
نوسا/ إذا حضرت الشياطين ذهبت الملايكة
عصام/ متقوليش كدة البيت بيتك عن إذنك
نوسا بمكر/علشان خاطرى،،أقصد أقصد لو مدخلتش شقتك معايا أنزل وساعتها أعرف أنى ضيفة تقيلة عليك أقصد عليكم